Redaktor wniosków – nawigacja po systemie OSF
Po udanym logowaniu, użytkownik zostanie przeniesiony na stronę główną swojego konta w systemie OSF. W górnej części ekranu dostępne są opcje umożliwiające dostosowanie stron systemu OSF do użytkownika (zmiana szerokości strony, zmiana wersji językowej), a także przejście do ustawień konta OSF i opcja wylogowania z systemu.
![Widok strony głównej systemu OSF po zalogowaniu jako Redaktor wniosków. Zbliżenie na górne menu, z wytłumaczeniem oznaczeń:
- "100%" - zmiana szerokości strony,
- "English version" - wersja anglojęzyczna systemu OSF,
- dane logowania - przejście do ustawień logowania,
- "Wyloguj" - wylogowanie z systemu OSF.](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/11-1.png)
Menu strony głównej zawiera pięć modułów:
![Widok strony głównej systemu OSF po zalogowaniu jako Redaktor wniosków. Czerwona strzałka wskazuje pięć głównych modułów:
- "Wnioski",
- "Nowy wniosek",
- "Raporty Ministerstwa (tylko statutowe i DUN),
- "Profil",
- "Pomoc".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/12.png)
Wnioski – wybranie tej opcji prowadzi do przekierowania na stronę zawierającą zestawienie wniosków przypisanych do konta OSF.
Nowy wniosek – przejście do możliwości stworzenia nowego wniosku.
Raporty Ministerstwa, tylko statutowe i Działalności upowszechniającej naukę (DUN) – przekierowanie do zestawienia Raportów Ministerstwa.
Pomoc – w module Pomoc znajduje się bezpośrednie przekierowanie do systemu zgłoszeń Helpdesk, Bazy wiedzy oraz informacje kontaktowe Helpdesk OPI PIB.
Poniższa instrukcja została zaprezentowana na przykładzie wniosków do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wygląd oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów mogą się nieznacznie różnić w zależności od instytucji, do której kierowane są wnioski.
Moduł Wnioski
![Widok strony głównej systemu OSF po zalogowaniu jako Redaktor wniosków.
Wyróżniony moduł "Wnioski".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/13-1-1024x459.png)
Po przejściu do modułu Wnioski, Redaktor wniosków będzie miał dostęp do wszystkich wniosków przypisanych do jego konta. Może monitorować ich stan przygotowania oraz edytować (tylko wnioski w przygotowaniu). Z poziomu tego modułu istnieje możliwość:
- stworzenia nowego wniosku (nr. 1 na ilustracji poniżej),
- filtrowanie wniosków (nr. 2 na ilustracji poniżej) – wyświetlanie tylko tych wniosków, które spełniają zadane kryteria. Kryteria, którymi można przeszukać bazę wniosków przypisanych do konta to m.in. data utworzenia, nr identyfikacyjny/rejestracyjny, stan przygotowania. Należy wyznaczyć wybrane kryteria i wybrać opcję Filtruj. Wyłączenie filtrowania i powrót do listy wszystkich wniosków możliwe jest po wybraniu opcji Wyczyść,
- przejście do wybranego wniosku (nr. 3 na ilustracji poniżej) – wybranie Id wniosku spowoduje przekierowanie do wybranego wniosku w celu podglądu lub edycji.
![Widok strony głównej modułu "Wnioski".
Numerem 1 oznaczono opcję "Nowy wniosek",
Numerem 2 oznaczono sekcję filtrowania wniosków na podstawie zadanych kryteriów,
Numerem 3 oznaczono przykładowe Id wniosku.](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/3-2.png)
Moduł Nowy wniosek
![Widok strony głównej systemu OSF po zalogowaniu jako Redaktor wniosków.
Wyróżniony moduł "Nowy wniosek".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/14-1024x459.png)
Po wybraniu modułu Nowy wniosek, Redaktor wniosku ma możliwość wyboru instytucji, do której będzie kierowany wniosek oraz wyboru wniosku (nazwy), który zostanie stworzony. Więcej informacji o tworzeniu nowego wniosku znajduje się tutaj.
Po wybraniu wniosku, użytkownik zostaje przekierowany do formularza wniosku, który może wypełnić a następnie wysłać do odpowiedniej instytucji.
Opcje w menu znajdującym się na górze ekranu:
Plik PDF – pobieranie w formie pliku PDF aktualnego stan wniosku lub wniosku do podpisu,
Wyślij do [Ministerstwa] – wysłanie kompletnego wniosku do instytucji organizującej nabór wybranego wniosku (w podanym przykładzie – MNiSW),
Lista wniosków – przejście do listy wniosków przypisanych do konta użytkownika OSF,
Usuń wniosek – usunięcie wniosku, operacja nieodwracalna.
![Fragment modułu "Nowy wniosek". Wskazanie na górne menu zawierające opcje:
- "Plik PDF",
- "Wyślij do Ministerstwa",
- "Lista wniosków",
- "Usuń wniosek".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/4-4.png)
W sekcji poniżej menu znajdują się podstawowe dane wniosku (m. in. ID wniosku, Wnioskodawca, Data utworzenia, Status), które ulegają automatycznej aktualizacji po wprowadzeniu zmian i edycji wniosku.
![Fragment modułu "Nowy wniosek". Wskazanie pola z podstawowymi danymi wniosku, m. in. ID wniosku, Wnioskodawca, Status.](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/5-2.png)
Przed wysłaniem wniosku do określonej instytucji, Redaktor wniosku ma możliwość sprawdzenia jego kompletności. W tym celu należy wybrać opcję Sprawdź kompletność. W przypadku brakujących informacji, zostanie wyświetlony komunikat wskazujący sekcje wniosku, które wymagają korekty. Jeżeli wniosek będzie kompletny, pojawi się stosowny komunikat i będzie można przejść do dalszych kroków.
![Komunikat "Uwagi kompletności" pojawiający się po wybraniu opcji "Sprawdź kompletność". Zawiera informacje o sekcjach wniosku, które wymagają korekty.](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/6-2.png)
Po lewej stronie ekranu znajduje się menu umożliwiające nawigację po określonych sekcjach wniosku, sekcję nadawania uprawnień oraz sekcję pomocy.
![Fragment lewego menu w module składania wniosków obrazujący poszczególne sekcje wniosku np. Wnioskodawca, Kosztorys, Załączniki.](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/7-2.png)
Wybierając poszczególne sekcje wniosku (tj. np. Wnioskodawca, Kosztorys, Załączniki), Redaktor wniosku ma możliwość przejścia do określonych części wniosku w celu ich uzupełnienia lub edycji.
![Fragment lewego menu w module składania wniosków, sekcja nadawania uprawnień: "Redaktor wniosku", "Redaktor pomocniczy", "Czytelnicy" oraz "Strona główna".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/8.png)
W sekcji nadawania uprawnień, Redaktor wniosków może nadać rolę Redaktora pomocniczego lub Czytelnika. Więcej informacji o nadawaniu i odbieraniu uprawnień znajduje się tutaj.
![Fragment lewego menu w module składania wniosków, sekcja pomocy: "Baza wiedzy", "Helpdesk".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/9-1.png)
Z poziomu sekcji pomocy, użytkownik ma możliwość przejść bezpośrednio do bazy wiedzy [Baza wiedzy] oraz systemu zgłoszeń Helpdesk [? Helpdesk]. W bazie wiedzy znajdują się instrukcje dotyczące obsługi systemu OSF oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
W przypadku pytań technicznych i merytorycznych użytkownik może zapoznać się z informacjami kontaktowymi odpowiednio: działu Helpdesk OPI PIB i koordynatora wniosku w instytucji, do której wniosek jest kierowany.
Komunikaty walidacyjne
W module tworzenia wniosku wyświetlane są komunikaty walidacyjne. Jeżeli informacje podane we wniosku są niekompletne, komunikat informuje, w których punktach należy dokonać korekty.
Jeżeli dane zostaną wprowadzone prawidłowo, komunikat przestanie być wyświetlany.
![Widok strony modułu składania wniosków. Czerwona strzałka wskazuje na komunikat walidacyjny.](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/10.png)
Moduł Raporty Ministerstwa – tylko statutowe i Działalności upowszechniającej naukę (DUN)
![Widok strony głównej systemu OSF po zalogowaniu jako Redaktor wniosków.
Wyróżniony moduł "Raporty Ministerstwa (tylko statutowe i DUN))".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/15-1024x459.png)
W powyższym module, użytkownik ma m. in. możliwość tworzenia raportów okresowych i końcowych oraz podglądu zestawienia raportów Ministerstwa.
![Widok strony głównej modułu "Raporty Ministerstwa (tylko statutowe i DUN)". Dostęp do listy raportów oraz menu wyboru "Nowy wniosek", "W przygotowaniu", "Wysłane".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/rap-1.png)
Moduł Profil
![Widok strony głównej systemu OSF po zalogowaniu jako Redaktor wniosków.
Wyróżniony moduł "Profil".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/image-5.png)
Poprzez moduł Profil, użytkownik ma dostęp do zakładek:
- Profil użytkownika – zakładka umożliwia edycję m. in. danych konta, danych kontaktowych, zmiany hasła a także powiązanie konta OSF z Profilem Zaufanym oraz Modułem Centralnego Logowania (MCL OPI PIB).
- Historia zmian – zawiera informacje dotyczące modyfikacji danych w Profilu użytkownika.
![Widok zakładki "Profil użytkownika". Czerwone prostokąty wskazują na podsekcje "Moje konto" oraz "Inne kanały dostępu do OSF".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/image-7.png)
![Widok sekcji "Historia zmian" Na czerwono zaznaczono "Edycja loginu".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/image-9.png)
Moduł Pomoc
![Widok strony głównej systemu OSF po zalogowaniu jako Redaktor wniosków.
Wyróżniony moduł "Pomoc".](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/17-1024x459.png)
Poprzez moduł Pomoc, użytkownik może przejść bezpośrednio do systemu zgłoszeń Helpdesk OPI PIB, Bazy wiedzy oraz zapoznać się z informacjami kontaktowymi działu Helpdesk.
![Widok strony głównej systemu OSF po zalogowaniu jako Redaktor wniosku i wybraniu modułu "Pomoc"
Widok na dostępne opcje:
- "Baza wiedzy"
- "Helpdesk"
- "Kontakt"](https://osf.opi.org.pl/wp-content/uploads/2022/03/18-1024x320.png)